The Musical Box: Brittisk beatpop II

lördag 12 januari 2013

Brittisk beatpop II

Brittisk 60-talspop var ett kul ämne, så det blir en fortsättning från förra helgen, på temat beatpop och då främst merseybeatsoundet, alltså 60-talsgrupper från Liverpool i England. Men det blir lite annat också...
Detta är inte något av mina specialområden, jag var lite för ung när Hollies, Beatles och Mindbenders gjorde sina legendariska tidiga LP-skivor. Men jag gör så gott jag kan.

Liksom förra helgen kommer det mest att handla om samlingsalbum med de här grupperna, men ett och annat guldkorn har jag i skivhyllan.

De här LP-skivorna berättade jag om förra helgen, 5-6/1.

Brittisk beatpop I
There´s A Kind Of Hush (Herman´s Hermits - 20 Greatest Hits)
Brittisk beatpop och doo-wop (Freddie & The Dreamers - History Of British Pop)
Beatles i Hamburg (Beatles In Hamburg)
The Swinging Blue Jeans (Swinging Blue Jeans - Best Of The 60´s)
Pacifics blev The Merseybeats (Merseybeats - Beat And Ballads...)
Kultbandet The Mojos (Mojos - Working)
Needles & Pins - En klassiker (Searchers - The Pye History Of british Pop)

Brittisk beatpop II
Ferry Cross The Mersey (Gerry & The Pacemakers - Revival)
Tremeloes hade det rätta soundet (Tremeloes - Remembering...)
En hit-kavalkad av Hollies (Hollies - The Hollies)
Dave Clark Fives korta revival (Dave Clark Five - Play Good Old Rock And Roll)
En lysande samlingsplatta (Beatles - Greatest)
Hemtrevligt av Herman´s Hermits (Herman´s Hermits - Both Sides Of)
Mindbenders fick klara sig själva (Mindbenders - A Groovy Kind Of Love)

Bilden på Gerry & The Pacemakers är från 1964 och är hämtad från Wikipedia. Bilden är enligt uppgift fri att använda, fotograf okänd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar